Hjelp

Vi har laget en søknadsløsning med arkitekter som målgruppe. Vi ønsker å lage løsningen brukervennlig og effektiv, slik at du som SØK skal utføre jobben best mulig og at kommunen skal motta riktige byggesøknader. Send oss tilbakemeldinger slik at vi kan bli enda bedre!

Alle henvendelser rettes til epostadressen maks@arkitektbedriftene.no.

10 punkter, eksempel på hvordan du kan arbeide:

  1. Du må ha opprettet en kvalitetsplan (et prosjekt) før du kan ta i bruk søknadsløsningen. Kvalitetsplanen du oppretter i MAKS blir automatisk synkronisert. Det er også mulig å opprette kvalitetsplaner direkte her.
  2. Opprett rammesøknad.
  3. Gjennomfør nabovarsling via Norkart, Ambita eller annen løsning.
  4. Legg inn alle fag du vet skal inngå i byggesaken, selv om du ikke skal bruke dem ennå.
  5. Legg inn foretakene du vet skal inngå i byggesaken, selv om de ikke skal erklære ansvar ennå.
  6. Velg hvilke foretak som skal ha ansvar ved å legge dem til i gjennomføringsplanen
  7. Logg inn med din personlige bruker i Altinn (du vil bli vidersendt til ID-porten, og kommer tilbake til MAKS når du har logget inn).
  8. Distribuer ansvarsrettene slik at foretakene kan signere dem med BankID. Signert pdf blir automatisk lastet ned i løsningen slik at du har det tilgjengelig.
  9. Sørg for at rammesøknaden er gyldig. Det vil si at den må valideres mot myndighetene (DiBK). Du får ikke sendt inn rammesøknaden dersom den inneholder feil.
  10. Send inn rammesøknaden til signering i Altinn. Vedlegg og gjennomføringsplanen er inkludert i rammesøknaden. Søknaden blir videresendt til kommunen.